Základní škola Horšovský Týn, okres Domažlice, příspěvková organizace
Adresa: Horšovský Týn, Zámecký park 3, PSČ 346 01
Jméno ředitele: Mgr. Pavel Janský
Kontakt: telefon: 379 422 381
e-mail: reditel@zshtyn.cz
www: www.zshtyn.cz
IZO školy: 102 004 315
IZO ředitelství: 600 065 669
IČO: 48343013
Zřizovatel školy:
Název: Město Horšovský Týn
Adresa: Horšovský Týn, náměstí Republiky 52, PSČ 346 01
Kontakt: telefon: 379 422 521
www: http://www.muht.cz/
Projednání a schválení dokumentu:
Pedagogická rada dne 17.4.2007
Školská rada dne 5.6.2007
Vydání dokumentu:
ŠVP Školní družina při ZŠ Horšovský Týn, okres Domažlice, příspěvková vydán dne 6.6.2007
Platnost dokumentu:
Platný od 1.9.2007 Aktualizovaný k 1. 9. 2023
Charakteristika školní družiny
Školní družina je součástí Základní školy Horšovský Týn. Má čtyři samostatná oddělení. Toto zařízení je určeno pro žáky 1. – 3. ročníku s předností pro žáky 1. a 2. ročníku. Je mezistupněm mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Není ale pokračováním školního vyučování. Hlavním posláním školní družiny (ŠD) je postarat se o jejich volný čas zájmovými, rekreačními a odpočinkovými činnostmi. Řídí se specifickými požadavky a pravidly pedagogiky volného času dětí. Jednotlivé činnosti rozvíjí schopnosti dětí, dávají prostor tvořivosti, dbají na harmonický rozvoj osobnosti dítěte a přihlíží k individuálním zvláštnostem dětí a jejich pracovnímu tempu.
Materiální podmínky
ŠD využívá pro svou činnost 4 místnosti, které jsou v odlehlejší části školní budovy, kde většinou neprobíhá odpolední vyučování a je zde klid pro činnosti s dětmi. Tyto prostory jsou vybaveny novým nábytkem, který odpovídá hygienickým požadavkům a věku dětí. Hrací prostor je vymezen kobercem. K dispozici je CD přehrávač, PC s připojením na internet a interaktivní tabule. V každé třídě je dostatek stolních a společenských her, stavebnic, knih, časopisů a materiálu pro výtvarné a pracovní činnosti. Pro činnost ŠD je využívána tělocvična, školní hřiště a odborné učebny školy. ŠD má k dispozici vlastní šatnu.
Personální podmínky
Ve ŠD pracují tři vychovatelky, které si prohlubují své znalosti v akreditovaných kurzech a samostudiem. Chovají se profesionálním způsobem v souladu se společenskými pravidly, pedagogickými a metodickými zásadami výchovně vzdělávací činnosti ve ŠD.
Ekonomické podmínky
Úplata za zájmové vzdělávání ve školní družině činí 250,- Kč měsíčně. Výši poplatku stanovuje zřizovatel ZŠ – Město Horšovský Týn. Úplata je hrazena 2x ve školním roce, vždy v září a lednu a to vychovatelce v hotovosti proti dokladu o zaplacení.
Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví
Žáci jsou na začátku i v průběhu školního roku seznamováni s bezpečnostními pravidly chování i možnými riziky při jejich nedodržování během určitých činností ve škole, na veřejnosti, na komunikacích, ale i v době prázdnin, při sportování a v různých ročních obdobích. Toto se vztahuje i na používání nářadí a náčiní při výtvarné a pracovní činnosti. Jsou opakovaně seznamováni s postupy při úrazu a požáru.
Vychovatelky jsou školeny dle plánu školy.
Psychosociální podmínky
ŠD pomáhá žáky chránit před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy. Děti jsou hodnoceny podle věku, jejich individuality a schopností. Vychovatelky se snaží o vytvoření pohodového prostředí, příznivé sociální klima – tolerance, spolupráce, komunikace, pomoc ostatním, úcta k sobě i druhým.
Podmínky přijímání
Do ŠD jsou přijímáni žáci 1. – 3. ročníku (s předností žáků 1. a 2. ročníku) na základě písemné přihlášky podepsané zákonným zástupcem. Součástí přihlášky je i sdělení o rozsahu docházky a způsobu odchodu žáka ze ŠD. Kapacita všech tří oddělení je 120 žáků.
Docházka přihlášených žáků je povinná. Mimořádné uvolnění je možné pouze na základě písemného oznámení s podpisem rodičů. Toto se týká i ukončení docházky do ŠD.
O přijetí či vyloučení žáka rozhoduje ředitel školy.
Spolupráce s rodiči
ŠD spolupracuje s rodiči a ostatními zákonnými zástupci žáků. V případě nějakého problému jsou rodiče okamžitě vychovatelkami telefonicky informováni.
Cíle vzdělávání ve školní družině
Tyto cíle upravuje Školský zákon 2, odst. 2 a Vyhláška 74/2005 Sbírka zákonů 8, odst. 5, 6.
Cíle školní družiny:
- Rozvíjet osobnost žáka
- Získávat všeobecný přehled
- Osvojování základů slušného chování
- Utvářet kladný vztah k přírodě
- Rozvíjet komunikativní dovednosti
- Umění spolupracovat a respektovat se
- Vedení k logickému uvažování, tvořivému myšlení a řešení problémů
- Motivace k osobnímu rozhodování a přijímání zodpovědnosti
- Umění naslouchat druhým a sdělit svůj názor a pocity
- Respektování jiné etnické, kulturní a náboženské skupiny – tolerance
- Umění odpočinku a relaxace
- Dodržování bezpečnosti a ochrana zdraví
Cílem je získávání a rozvíjení klíčových kompetencí:
Kompetence k učení
- Učit se s chutí
- Dokončit započatou práci
- Vybírat a využívat efektivní způsoby učení
- Klást si otázky a hledat odpovědi
- Dávat získané vědomosti do souvislostí
- Uplatňovat vědomosti v praxi
Kompetence k řešení problémů
- Všímat si dění a problémů kolem sebe – motivace k řešení problému a jeho pochopení
- Hledat různé způsoby řešení problému – obhájit své řešení
- Dokončit započatou činnost
Kompetence komunikativní
- Ovládat řeč i mimoslovní komunikaci
- Vyjadřovat sdělení, myšlenky, otázky, odpovědi vhodně formulovanými větami
- Rozvíjet slovní zásobu
- Vyjadřovat své pocity slovy, gesty, mimikou
- Komunikovat bez ostychu s vrstevníky i dospělými
- Umět komunikovat i naslouchat druhým
- Komunikovat kultivovaně
Kompetence sociální a personální
- Přistupovat odpovědně k úkolům a povinnostem
- Rozhodovat se samostatně a odpovídat za své chování
- Umět spolupracovat ve skupině – prosadit se i podřídit – přijmout kompromis
- Respektovat i tolerovat odlišnosti ostatních
- Umět si poradit s problémem, nebo požádat o pomoc
- Rozpoznat vhodné a nevhodné chování
Kompetence občanské
- Uvědomovat si práva a povinnosti sebe i druhých
- Vnímat nespravedlnost, agresivitu, šikanu a umět se jim bránit
- Chovat se zodpovědně
- Dbát na osobní zdraví a bezpečí sebe a ostatních
- Odhadovat rizika svých nápadů
- Vnímat krásy přírody a cíleně o ni pečovat
- Respektovat kulturní tradice a dědictví
Kompetence k trávení volného času
- Trávit smysluplně volný čas
- Zapojit se a uplatnit v kolektivu
- Rozvíjet zájmy individuálně i ve skupině
- Používat bezpečně materiály, nástroje a vybavení
- Dokázat odmítnout nevhodnou činnost
Metody práce
- Četba knih a časopisů, rozhovory, besedy, diskuse, dramatizace
- Zpěv, tanec
- Doplňovačky, soutěže, kvízy
- Malba, kresba, mozaika, koláž, vystřihovánky, omalovánky
- Vycházky – poznávací, přírodovědné, tělovýchovné, turistické
- Sportovní a pohybové aktivity + soutěže
- Skupinové a individuální práce
- Výstavy a návštěva knihovny
- Tématická odpoledne – opékání buřtů, čarodějnická odpoledne, den dětí, pouštění draků, …
- Audioprojekce, videoprojekce
- Výchova ke zdraví
- Ekologická výchova
- Sáňkování, stavění sněhuláků
Formy činnosti
- Pravidelné – výchovné , vzdělávací , zájmové
- Příležitostné akce
- Spontánní aktivity
Pravidelné činnosti
- Jsou dány týdenní skladbou zaměstnání. Jsou to zejména organizované aktivity zájmového, rekreačního a výchovného charakteru
- Mohou to být klidové činnosti (poslech, individuální hry, …), ale i aktivní odpočinek (rekreační činnosti), který bude kompenzovat jednostrannou zátěž během vyučování – závodivé hry při pobytu na víceúčelovém hřišti, školním hřišti, tělocvičně, parku
- Zahrnuje didaktické hry matematika, čeština, prvouka, tématické vycházky, při kterých upevňujeme a rozšiřujeme poznatky dětí (prvouka, slovní zásoba, pozorovací smysly, rozvoj paměti, rozvoj motoriky a logiky …)
Příležitostné akce
- Nejsou zahrnuty do standartní týdenní skladby činností. Jsou to například návštěva knihovny, výstavy, tematická odpoledne, delší vycházky
Spontánní aktivity
- Jsou to klidové činnosti po obědě, samostatný výběr her a činností dětí v ranní školní družině nebo koncové, kdy je rozděleno 2. oddělení a před odchodem dětí z družiny. Vychovatelka zajišťuje bezpečnost a napomáhá dětem k vlastnímu výběru činností.
Vzdělávací a výchovné oblasti
Jazyk a jazyková komunikace
- Srozumitelná mluva a vyjadřování, správná artikulace
- Oslovení, pozdrav, poděkování
- Formování otázek a odpovědí
- Spisovné vyjadřování
- Vyprávění vlastního příběhu s vhodnými výrazy
- Řešení slovních rébusů a hádanek
Člověk a jeho svět
Místo, kde žijeme
- Poznávání nejbližšího okolí, významné objekty
- Organizace školy, školní družiny
- Orientace v prostoru a čase, odhad vzdálenosti v čase
- Dopravní výchova, bezpečnost na cestě do školy a ze školy, vycházkách
(kompetence občanské a pracovní)
Lidé kolem nás
- Osvojení zásad vhodného chování, tolerance, empatie, vzájemná úcta
- Komunikace slovní a mimoslovní
- Dodržování pravidel stolování
- Předcházení šikaně
- Zařazení prvků mediální výchovy
(kompetence k řešení problému, komunikativní, sociální)
Lidé a čas
- Umění správně a účelně využít svůj volný čas
- Dodržování správného režimu, vytváření pravidelných návyků
(kompetence k trávení volného času)
Rozmanitosti přírody
- Vycházky a pobyt v přírodě
- Ekologická výchova-ochrana přírody
- Pozorování změn, využití encyklopedií, výtvarné zpracovánní
(kompetence k učení)
Člověk a jeho zdraví
- Poznávání sama sebe
- Poučení a péče o zdraví a nemocech, zdravotní prevence, poučení o úrazech a předcházení úrazům, umět ošetřit drobná poranění
- Osobní hygiena a čistota
- Pohybové hry v tělocvičně
- Dodržování pitného režimu
Umění a kultura
- Osvojení estetiky-krásna, vnímání světa okolí tvořivě a citlivě
- Tvořivé řešení výtvarného zpracování tématu
- Práce ve skupině
- Dodržování hygieny a bezpečnosti při práci, pořádek na pracovní ploše
Člověk a svět práce
- Zásady bezpečnosti a hygieny
- Kultura chování, stolování, oblékání a cestování
- Udržování pořádku „co jsem si půjčil, uklidím“
- Využití vlastní tvořivosti a fantazie
- Výroba z přírodnin i technických materiálů
- Péče o pokojové rostliny
Člověk a zdraví
- Získání základních znalostí o svém těle formou her a soutěží
- Základy zdravé životosprávy a pohyb jako základ zdravého životního stylu, prevence obezity a civilizačních chorob
- Odpočinek a relaxace-při pobytu v ŠD relaxační a odpočinkové činnosti
- Sportovní činnosti, pohybové hry- sportovní hry v tělocvičně, vycházky
- První pomoc- prevence úrazu, důležitá telefonní čísla, základy první pomoci, modelové situace, ošetření drobných poranění
- Ochrana zdraví- sociálně patologické jevy-kouření, alkohol, drogy, otužování, oblékání podle ročních období
Informační a komunikační technologie
Základy práce s počítačem
- Ovládání počítače
- Základní orientace na klávesnici
- Pravidla práce s počítačem
- Nebezpečí virového napadení PC
Vyhledávání informací a komunikace
- Komunikace pomocí běžných komunikačních zařízení (e-mail, internet)
Zpracování a využití informací
- Práce s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru
Celoroční obsah činností
Podzim: Vzpomínky na prázdniny: vyprávění zážitků z prázdnin
seznámení s novým prostředím a kamarády
– zaměření na rozvoj slovní zásoby, vyjadřování vhodnými slovy a celou větou,
zbavení ostychu ve vyjadřování před kamarády
poznávání cesty do školy a ze školy, vycházky do nejbližšího okolí
-sledování bezpečnosti a základních pravidel silničního provozu, zvládání sebeobslužných činností při odchodu i příchodu do ŠD
pozorování podzimní přírody
-sledování změn barev,sklizeň ovoce zeleniny a jejich poznávání, používání potřebné literatury- atlasy, encyklopedie
práce s přírodninami: výroba postaviček z plodů a listů, draci z listí, Halloweenská strašidla, listová frotáž, aranžmá přírodnin
-rozvoj fantazie, vlastní tvořivosti, jemné motoriky, zručnosti a přesnosti, dbáme na bezpečnost při práci s ostrými předměty, rozvoj barevného cítění
Zima: Zima a její krásy: čertovské radovánky : práce s barevným papírem a jiným ekologickým materiálem
– zaměření na přesnost, skládání a vystřihování, práce se šablonou, rozvoj vlastní tvořivosti a fantazie, regionální poznávánízvyků a tradic – Advent, Mikulášská nadílka, vánoční zvyky a tradice, zpívání koled, pouštění lodiček, rozloučení se starým rokem
– při těchto činnostech zpracováváme ekologický odpad , umět třídit odpad- ochrana přírody- ekologická vých.
stopy ve sněhu, sněhové radovánky
-rozvoj vědomostí a znalostí z přírody- poznáváme přírodu-stopy, hledáme v přírodovědných encyklopediích, umět si společně hrát a neubližovat si-dodržovat bezpečnost při sněhových radovánkácha sněhových stavbách
Jaro: Jaro a jeho kouzla: Den Země, Měsíc knihy, Velikonoce, Den matek, Den otců
– pozorování a objevování změn v přírodě, prohlubování znalostí rostlin a zvířat (mláďata), zaměření na velikonoční zvyky a tradice s použitím vhodných textů a literatury, činnosti zaměřené na rozvoj komunikativních a vyjadřovacích schopností, rozvoj zručnosti a jemné motoriky, návštěvy městské knihovny s cílem podchycení zájmu o četbu a samostatného výběru podle žánru knih
-podporovat v dětech kladný vztah k přírodě, umět se chovat v přírodě a chovat se ekologicky (sběr a třídění odpadu)
čarodějnické odpoledne s opékáním vuřtů
-dokázat vyrobit pomůcky k této akci, zvládnout bezpečnost při zacházení s ohněm, naučit se mezi sebou si pomáhat
Léto: Hrajeme a sportujeme a hodnotíme celoroční snahu a píli dětí
-rozvoj pohybových a motorických aktivit dětí, pohybové koordinace, rytmické a kondiční formy, vytrvalost, smysl pro spravedlnost a fair play, vhodný výběr náčiní k určitému druhu sportu
Během celého školního roku dodržujeme každodenní pobyt na čerstvém vzduchu – vycházky do okolí školy, Zámeckého parku, víceúčelová hřiště se zaměřením na atletiku a míčové hry, návštěva dětského hřiště s možností spontánního pohybu.
Ve všech uvedených činnostech jsou obsaženy a plněny vzdělávací a výchovné oblasti uvedené v tomto ŠVP.